Yaşadığımız dövrdə
digər sahələrdə olduğu kimi təhsildə də geniş miqyasda inteqrasiya zərurəti
yaranmışdır. Bu barədə danışarkən qeyd etmək yerinə düşər ki, hazırlanmış
kurikulumlarda da fənlərarası və fəndaxili inteqrasiya xüsusi tələb kimi
qoyulmuşdur. Əgər kurikulumdan irəli gələn tələbləri diqqətlə araşdırsaq
inteqrasiyanın bu günkü təhsilin nəbzi olması qənaətinə gələ bilərik. Hətta
nəzərdə tutulur ki, bəzi fənlər bir daha birləşdirilsin. Bu barədə danışarkən
göstərmək yerinə düşərdi ki, tarix fənninin tədrisinə fərqli yanaşmanı Avropa
və Amerika məktəblərinin dərs nümunələrində daha qabarıq şəkildə görə bilərik.
Belə ki, orada ənənəvi tədrisdən fərqli olaraq daha çox ümumiləşdirilmiş
kulturoloji və inteqrativ mövzulara üstünlük verilir. Həmin mövzular isə bir
neçə fənni birləşdirməklə dərsin inteqrativliyini maksimum əhatə etmək
məqsədini güdür. Bu zaman şagird əsl tədqiqatçıya çevrilir və tarixi hadisələrə
müxtəlif prizmadan (siyasi, iqtisadi, mədəni və s.) yanaşmaq vərdişlərinə
yiyələnir.
Məsələn, riyaziyyatın
məzmun xətlərindən biri cəbr və funksiya adlanır. Riyaziyyat fənninin tədrisi 5
məzmun xətti üzrə müəyyənləşdirilib. “Cəbr” keçilməyə başlayanda yaxşı olar ki,
müəllim şagirdlərinə bildirsin ki, bəs “Cəbr” sözü ərəbcə “Əl-Cəbr” sözündən
götürülüb. Həm də bu zaman qeyd etmək yerinə düşərdi ki, müəllim bu barədə
şagirdlərinə məlumat verərkən bildirsin ki, bəs onların tarix dərslərindən
öyrəndikləri kimi o dövrlərdə şərq ölkələrinin böyük əksəriyyəti ərəb xilafəti
tərəfindən işğal olunmuşdu. Xilafətdə isə müqəddəs kitabımız olan
Qurani-Kərimdə deyildiyi kimi elmə, biliyə çox yüksək qiymət verilirdi.
VII sinifdə “Ümumi
tarix” kursunda xilafət ölkələrinin mədəniyyəti mövzusunun tədrisində isə
VIII-IX əsrdə yaşamış Əl-Xarəzmidən danışarkən müəllim şagirdlərdən
riyaziyyatda işlədilən rəqəmlərin necə yarandığını soruşur:
M:Kim deyər, bizim bu
gün istifadə etdiyimiz rəqəmlər necə yaranıb?
Ş: Bu rəqəmlər ilk
əvvəl hindlilər tərəfindən yaradılmış və istifadə edilmiş, sonra isə ərəblər
vasitəsəsi ilə avropalılara və bizlərə gəlib çıxmışdır.
Müəllim şagirdlərinə
bildirir ki, riyaziyyatda çox böyük rol oynayan amil –“0” rəqəmini də elmə
hindlilər gətirmişlər. Belə ki, “0” (sıfır) rəqəmi ilə bütün rəqəmlər 10 dəfə
artmışlar. O vaxta qədər isə müxtəlif xalqlar rəqəmləri bir neçə dəfə artırmaq
üçün müxtəlif hərflərdən istifadə edirlərmiş. Təxminən VI əsrdən isə hindlilər
“0” rəqəmindən istifadə etməyə başlamış, bu rəqəm ərəblərə keçdikdən sonra isə
bütün xilafət ölkələrinə yayılmışdır. Bu işdə isə ən böyük xidmət Əl-Xarəzmiyə
məxsus olmuşdur. Alimlər onun 783-847-ci illər arasında yaşadığını güman
edirlər.
Tarix və riyaziyyat
dərslərində rəqəmlər, onların yaranması, yayılması haqqında məlumat verərkən
müəllim şagirdlərini maraqlandırmaq üçün bildirir ki, Əl-Xarəzminin hesab
traktatı haqqında yazdığı ərəb traktatının mətni bizə gəlib çıxmamışdır. Lakin
onun əsərinin hələ VII əsrdə latınca tərcümə olunmuş mətni bizə gəlib çıxmışdır
ki, o da Kembric universitetində saxlanılır. Traktatın latınca tərcüməsində
başlıq yoxdur. Lakin o “Dikit Alqorizmi” sözü ilə başlayır ki, bu da “Alqorizmi
demişdir” anlamına gəlir. Onun əsəri Avropada çox tez məşhurlaşmış və
müəllifini “alqorizm”, yaxud “alqoritm” adı ilə məşhurlaşdırmışdır. Hazırda isə
“alqoritm” termini müasir riyaziyyatda özünə möhkəm mövqe tutmuşdur.
Yeri gəlmişkən, bu
barədə danışarkən tarix müəllimləri qeyd etməlidirlər ki, XX əsrin 30-cu
illərində alimlər arxeoloji qazıntılar zamanı tapılmış qədim babil dövlətinə
aid riyaziyyat mətnlərinin şifrlərini açmağa müvəffəq olmuşlar. Tədqiqat zamanı
məlum olub ki, Şərq ölkələrində rəqəm hesablı cəbr hələ qədim dövrlərdən bəlli
olmuşdur. Burada yaranmış ənənələr sonradan babil dövrünün alimləri – Heron,
Diofant və s. tərəfindən inkişaf etdirilmiş, Əl-Xarəzminin əsərlərində isə daha
yüksək səviyyəyə çatdırılmışdır.
Bu barədə danışarkən
isə qeyd etmək yerinə düşərdi ki, Əl-Xarəzmi Mərkəzi Asiyanın geniş tanınmış
vilayəti olan Xarəzmdə anadan olmuşdur. Bu vilayət müasir Özbəkistan və
Türkmənistan respublikalarının, eləcə də, Qaraqalpaq muxtar vilayətinin bir
hissəsini əhatə etmişdir. Arxeoloji tədqiqatlar nəticəsində məlum olmuşdur ki,
hələ e.ə. II minillikdə burada kifayət qədər mürəkkəb hesablamalar əsasında fəaliyyət
göstərən suvarma şəbəkələri sistemi olmuşdur. Bundan başqa orta əsrlərin digər
böyük mütəfəkkiri Əl-Biruni bildirmişdir ki, hələ IV əsrdə Amudərya çayı
sahilində, o dövrlərdə Xarəzm dövlətinin paytaxtı olmuş Fir şəhərinfə nəhəng
bir qala tikilmişdir. Şübhəsiz ki, qalıqları zamanımıza qədər gəlib çıxan belə
bir qalanın tikintisi onun inşaatçılarından fizika, kimya elmləri sahəsində
olduğu kimi cəbr, həndəsə, triqonometriya sahəsində də dərin elmi biliklər
tələb edirdi. Bu isə həmin dövrlərdə Xarəzmdə elmi biliklərin kifayət qədər
yüksək səviyyədə inkişaf etdiyini sübut edir. Yuxarıda göstərilənlərdən başqa
arxeoloji qazıntılar zamanı Xarəzmdə Qoy-Qrılqan-qala rəsədxanasının da
qalıqları aşkar olunmuşdur. Təbiidir ki, elmin belə yüksək səviyyədə inkişaf etməsi
Xarəzmdə böyük elm xadimlərinin yetişməsi üçün əlverişli şərait yaradırdı.
Göstərmək yerinə
düşərdi ki, Əl-Xarəzminin riyazi traktatı əvvəlcə Şərq, sonradan isə həm də
Avropa ölkələrində elmin müxtəlif sahələrinin inkişafına səbəb olmuşdur. Onun
əsərləri sonrakı yüzilliklərdə şərq alimlərinin riyaziyyata aid yazmış oduqları
dərsliklər üçün əsas nümunə olmuşdur.
Göstərmək yerinə
düşərdi ki, Əl-Xarəzminin cəbrə aid əsəri “Tamamlama və qarşıqoymaya dair qısa
kitab” adlanır. (ərəbcə “kitab muxtasar əl-cəbr və-l-mukabala” ) Bu traktat iki
– nəzəri və praktik hissələrdən ibarətdir. Kitabın ikinci hissəsində isə əsasən
konkret təsərrüfat-məişət, ticarət və hüquqi məsələlərin həllində cəbr elmi
metodlarının istifadəsindən danışılır. Dahi şərq alimi “Cəbr və Müqayisə
Hesabları” əsərində tənliklərin həlli üçün müxtəlif üsullar vermişdir. Bu
üsullardan biri də seçmə yolu ilə tənliyin həllidir.
Kvadrat tənliklərin
həlli üsullarından biri də tam kvadrat ayırmaqla tənliklərin həll üsuludur.
“Algebra” və “Cəbr” sözləri onun “Al-jabr val muqabala” əsərinin adından
götürülmüşdür. Riyaziyyatda ilk dəfə “sıfır” rəqəmindən istifadə edən
Əl-Xarəzmi cəbr elmini metodik şəkildə bu əsərində sistemləşdirmişdir. Onun
əsasında elmi əsər yazmış tədqiqatçılar arsında Nəsrəddin Tusi də vardır.
Nəsrəddin Tusi
şəxsiyyəti də riyaziyyat və tarix elmləri arasında fənlərarası əlaqə yaratmaq
üçün çox uğurlu nümunədir. Belə ki, Nəsrəddin Tusi öz dövrünün həm böyük
riyaziyyatçısı, astronomu, tarixçisi, coğrafiyaçısı, filosofu, həm də böyük
dövlət xadimi, Hülakülər sülaləsi hakimiyyəti dövründə vəzir olmuşdur. O,
bəşəriyyətin elm tarixinə böyük töhfələr verən əsərlər yazmışdır. Yazılı
mənbələrdə Tusidən “Triqonometriyanın atası” kimi söz açılır. O, “Dairənin
ölçüləri” əsərində ilk dəfə olaraq sinuslar teoremini isbat etmiş və astronomik
hesablamalara tətbiq etmişdir. Bu baxımdan VIII sinfin Azərbaycan tarixi
dərslərində monqollardan danışılarkən N. Tusinin vəzir olması ilə bərabər onun
istedadlı astronom kimi Marağa rəsədxanasını tikdirməsi faktının qeyd olunması
şagirdlərdə bu böyük şəxsiyyət haqqında daha obyektiv anlayış yaradar. Belə ki,
hər hansı bir rəsədxananın tikilməsi, istifadəyə verilməsi işində son dərəcə
dəqiq-dürüst riyazi hesablamaların aparılması hamıya aydındır.
Həm də maraqlıdır ki,
əvvəlcə bir müddət Ələmut qalasında həbsdə olan Nəsrəddin Tusi Hülakü xanın
əmri ilə azad edilmiş, əvvəlcə onun məsləhətçisi, sonra isə Abaqa xanın vəziri
olmuşdur. Onun ilk əsərində planetlərin geosentrik orbitinin əsas elementləri,
çoxlu riyazi, astronomik və coğrafi cədvəllər verilmişdir. Qeyd etmək yerinə
düşərdi ki, Kolumbun Amerikanı kəşf etməsindən 200 ildən də bir qədər əvvəl
xalqımızın dahi oğlu özünün riyazi hesablamaları əsasında bu materikin olduğunu
göstərmişdir. Digər tərəfdən Kolumbun müəllimi Toskanelli Nəsrəddin Tusinin
əsərləri ilə tanış idi və o, Tusidən çox şey öyrənmişdi. aŞübhəsi ki, Toskanelli
Tusidən öyrəndiklərini Kolumba da öyrətmişdi.
Beləliklə, Amerikanın
kəşfində Tusinin timsalında Azərbycan elminin də böyük rolu olmuşdur.
Tusi haqqında
şagirdlərə danışarkən qeyd etmək yerinə düşərdi ki, həndəsənin məntiqi
qurulmasında mühüm əhəmiyyəti olan bir aksiom da Tusi – M.Paş aksiomudur. Bu
aksiomun belə adlanmasının da maraqlı tarixçəsi vardır. Belə ki, üçbucağın və
düz xəttin qarşılıqlı vəziyyəti haqqında olan aksiom alman riyaziyyatçısı Paşın
adı ilə adlandırılan Paş aksiomudur. Lakin Tusi irsi araşdırılarkən məlum
olmuşdur ki, Paşdan hələ altı əsr əvvəl həmin aksiomu Tusi öz əsərlərində
tətbiq etmişdir. Bundan sonra bu aksiom Tusi – Paş aksiomu adlandırılmışdır.
Bütün yuxarıda
göstərilənlər isə şübhəsiz ki, Nəsrəddin Tusini həm görkəmli riyaziyyatçı,
astronom, coğrafiyaçı, həm də müdrik və uzaqgörən dövlət xadimi və vəzir kimi
çox gözəl xarakterizə edir.
Hesab edirik ki, həm
əl – Xarəzmi, həm də müdrik xalqımızın böyük oğlu Nəsrəddin Tusinin fəaliyyəti
haqqında yuxarıda verilmiş biliklər şübhəsiz ki, biz tarix və riyaziyyat
müəllimlərinə dərslərimizdə fənlərarası əlaqə yaratmağa əlverişli imkan
yaradır.
İlqar Abdullayev,
N.Nərimanov rayonu, MLK – nın tarix müəllimi.
N.Nərimanov rayonu, MLK – nın tarix müəllimi.
Tarix elmləri üzrə fəlsəfə elmlər doktoru
Əməkdar müəllim
Faiq
Əlİyev,
N.Nərimanov rayonu, MLK – nın riyaziyyat müəllimi.
N.Nərimanov rayonu, MLK – nın riyaziyyat müəllimi.
Комментариев нет:
Отправить комментарий